۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۴
کد خبر: ۷۲۶۸۳۵

تحولات اوکراین| امکان پیروزی اوکراین بر روسیه تا چه‌اندازه واقع‌بینانه است؟

تحولات اوکراین| امکان پیروزی اوکراین بر روسیه تا چه‌اندازه واقع‌بینانه است؟
هشدار دبیرکل ناتو درباره طولانی‌بودن درگیری نظامی در اوکراین و لزوم آمادگی غرب برای این روند اوضاع و پیشنهاد نتانیاهو به زلنسکی برای یک معامله؛ "ارسال سلاح به کی‌یف به‌ازای حمایت اوکراین از اسرائیل در سازمان ملل" از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ است.

در ایالات متحده امکان پیروزی نظامی اوکراین بر روسیه دیده نمی‌شود. سرهنگ دانیل دیویس، مقام نظامی بازنشسته ارتش آمریکا اعتراف کرد که هیچ سناریوی واقعی برای پیروز شدن اوکراین در درگیری نظامی با روسیه وجود ندارد.

سرهنگ دیویس روز یکشنبه اول ژانویه در مصاحبه‌ای گفت: هیچ سناریویی قابل پیش‌بینی نیست که بر اساس آن ارتش اوکراین بتواند در میدان نبرد بر روسیه پیروز شود، این یک واقعیت نظامی است که نیروهای نظامی اوکراین دارای توانایی رزمی و همچنین مجهز به تسلیحات لازم برای انجام یک عملیات تهاجمی بزرگ با قدرت کافی برای خارج کردن صدها هزار نیروی نظامی به‌خوبی آموزش‌دیده روسی از خاک این کشور نیستند.

این مقام نظامی سابق ارتش آمریکا همچنین هشدار داد، غیرقابل قبول است که ایالات متحده به‌عنوان یک شرکت‌کننده مستقیم در درگیری نظامی اوکراین دخالت کند، صرف‌نظر از اینکه روند اوضاع در آینده چگونه پیش برود.
وی افزود: ارتش ایالات متحده اصلاً نباید خود را درگیر این مناقشه نظامی کند و وارد جنگ با روسیه شود، مگر اینکه واقعاً تهدیدی مستقیم یا فوری علیه امنیت ملی ما یا امنیت یکی از متحدین هم‌پیمان ما در ناتو وجود داشته باشد، ضمن اینکه در این شرایط نیز، تنها در صورتی که کنگره به‌طور رسمی اجازه دهد یا اعلان جنگ کند، دخالت نظامی آمریکا ممکن خواهد بود.

دیویس یادآور شد که در صورت مشارکت مستقیم ایالات متحده در درگیری نظامی با روسیه، ارتش آمریکا تضعیف می‌شود و اقتصاد کشور به خطر خواهد افتاد و باید از چنین وضعیتی جلوگیری کرد.

چند روز قبل، داگ باندو، مشاور ویژه سابق رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا "رونالد ریگان"  نیز ابراز عقیده کرده بود که واشنگتن فرصت برای دست‌یابی به توافق درباره درخواست‌ تضمین‌های امنیتی مسکو در خصوص عدم گسترش ناتو به‌سمت شرق را از دست داد و به‌عوض، درگیری نظامی در اوکراین را تحریک کرده و اکنون نیز با ارسال سلاح، باعث طولانی شدن آن شده که به‌گفته وی، این سیاستی اشتباه و غیردیپلماتیک از سوی واشنگتن است.

این سیاستمدار کهنه‌کار آمریکایی گفت: اگر مقامات آمریکایی خواسته‌های ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه درباره تضمین امنیتی را جدی گرفته بودند، وضعیت برای ایالات متحده بسیار بهتر بود، به‌ویژه، هزینه‌های نظامی که واشنگتن برای حمایت و ارسال کمک نظامی به اوکراین متحمل می‌شود، باید برای رفع مشکلات اقتصادی و نیازهای خود شهروندان آمریکایی اختصاص یابد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز سیصد و سیزدهم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

11:32- پولیتیکو: امکان بروز بحران در حزب جمهوری خواه آمریکا بر سر اوکراین 

روزنامه "پولیتیکو" خطر وقوع یک بحران سیاسی در حزب جمهوری خواه آمریکا به دلیل جنجال بر سر کمک نظامی به اوکراین را بعید ندانست. جاناتان مارتین، مفسر سیاسی این روزنامه نوشت: اختلاف نظرات در میان نمایندگان حزب جمهوری خواه در خصوص ادامه کمک به اوکراین می تواند جمهوری خواهان را به یک بحران سیاسی داخلی بکشاند.

به گزارش پولیتیکو، مارتین به سخنان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا اشاره کرد، که ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین را یک "ملکه پرتوقع" ناسپاس خواند و یادآور شد که سخنان  ترامپ باعث ایجاد اختلاف بین حامیان ترامپ و جمهوری خواهانی شد که حامی افزایش کمک به اوکراین هستند.

مفسر این روزنامه افزود: وضعیت از آن جهت پیچیده تر می شود که جمهوری خواهان، در مقایسه با اعضای حزب دموکرات ایالات متحده، به طور مرسوم از خط مشی سخت گیرانه تری در قبال چین و ایران حمایت می کنند.

لازم به ذکر است که مت گتس، نماینده جمهوری خواه کنگره آمریکا از ایالت فلوریدا، سیاست حمایت از اوکراین را به منزله "ایالات متحده در مرحله آخر قرار دارد" دانسته و جفری یانگ، نامزد فرمانداری ایالت کنتاکی هم  گفته است که هر یک از اعضای حزب دموکرات که در کنگره به بسته کمکی جدید به اوکراین رای دادند، حامی نازیسم هستند.

دبیرکل ناتو از غرب خواست برای درگیری طولانی در اوکراین آماده شود

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو شب گذشته، یکشنبه، اعلام کرد که کشورهای غربی باید برنامه مشخصی برای حمایت بلندمدت از اوکراین تهیه کنند، زیرا ممکن است رویارویی با روسیه ادامه یابد. به‌گفته وی، در شرایط کنونی، کی‌یف به‌شدت به حمایت نظامی از سوی غرب نیاز دارد.

دبیرکل ناتو در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت: «ما باید برای یک جنگ طولانی‌مدت آماده باشیم، زیرا همان‌طور که متوجه شدید، روسیه قصد ندارد از هدف اصلی خود یعنی برقراری کنترل بر اوکراین دست بردارد».

استولتنبرگ یادآور شد که بیشتر مناقشات نظامی بالاخره با مذاکرات صلح خاتمه می‌یابند، و از طرف غرب، تقویت موقعیت کی‌یف برای این منظور با کمک نظامی ضروری است تا امکان انعقاد توافقنامه صلح بر اساس شرایط مورد نظر مقامات اوکراینی را ممکن سازد.

در سال 2022 هشدار حملات هوایی در اوکراین حدود 15هزار بار به صدا درآمد

دفتر مطبوعاتی سرویس مرزبانی دولتی اوکراین اعلام کرد که در طول سال 2022 در این کشور، 14 هزار و 870 بار آژیر هشدار حمله هوایی به صدا درآمد.

بر اساس این اطلاعات، از تاریخ 24 فوریه (آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین) تا 14 دسامبر و کمی قبل از پایان سال 2022، آژیر هشدار حمله هوایی بیشتر در مناطق شرقی کشور و سپس در مناطق مرکزی و غربی به صدا درآمد. در این مدت مشخص در شهر کی‌یف نیز، 628 بار هشدار حمله هوایی اعلام شد.

به‌طور متوسط ​​47 آژیر حمله در روز گزارش شده است. بیشترین موارد هشدار حمله هوایی 189 مورد در روز است که در تاریخ 24  آگوست ثبت شده است.

نیروهای مسلح روسیه از نیمه ماه اکتبر شروع به انجام حملات هوایی، موشکی به مراکز فرماندهی و کنترل نظامی و تأسیسات انرژی، حمل‌ونقل و ارتباطی در اوکراین کردند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه توضیح داد که این تصمیم در پاسخ به اقدامات تروریستی کی‌یف، به‌ویژه حمله به پل کریمه اتخاذ شد.

اعلام هشدار حمله در سراسر اوکراین و وقوع انفجارهایی در کی‌یف

رسانه‌های گروهی اوکراینی بامداد امروز، دوشنبه، دوم ژانویه، از وقوع چندین انفجار در شهر کی‌یف خبر دادند.

طبق برخی گزارشات، انفجارهایی در منطقه گلاسیفسکی پایتخت اوکراین رخ داد، همچنین، انفجار مهیبی نیز در ساحل چپ رود دنیپر در شهر کی‌یف ثبت شد.

در اوایل شب گذشته نیز هشدار حمله هوایی در کی‌یف و چندین منطقه دیگر اوکراین اعلام شد. آژیرهای حملات هوایی در مناطق کی‌یف، سومی، پولتاوا، خارکوف، چرکاسک، میکولایف، کیرواگراد، دنپروپتروفسک و همچنین در مناطق تحت کنترل ارتش اوکراین در سرزمین خرسون و زاپروژیا به صدا درآمدند.

در طول روز اول سال نوی میلادی، اول ژانویه، نیز هشدار حملات هوایی در برخی مناطق اوکراین اعلام شده است و  انفجارهایی نیز در منطقه دنپروپتروفسک گزارش شده است.

پیام کتبی پوتین تقدیم رئیس‌جمهوری برزیل شد

والنتینا ماتوینکو، رئیس شورای فدراسیون (سنای) روسیه شب گذشته اعلام کرد که پیام کتبی ولادیمیر پوتین را به لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهوری برزیل تحویل داده است. 

وی که برای شرکت در مراسم تحلیف لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا به برزیل سفر کرده است، گفت: «من در حاشیه این مراسم، پیام کتبی رئیس جمهور ولادیمیر پوتین را به رئیس جمهور بسیار محترم برزیل تقدیم کردم، و همچنین تأیید کردم که ما در مسکو منتظریم به‌محض اینکه برنامه کاری ایشان اجازه دهد و به‌محض اینکه امکان آن فراهم شود، به فدراسیون روسیه سفر کند."

رئیس سنای روسیه روز شنبه 31 دسامبر، برای یک سفر کاری وارد برزیل شد تا به‌نمایندگی از طرف دولت روسیه در مراسم تحلیف رئیس جمهور برزیل، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، حضور یابد.

جمهوری چک تاکنون بیش از 473هزار روادید برای پناهندگان اوکراینی صادر کرده است

خبرگزاری رسمی چک روز یکشنبه 1 ژانویه گزارش داد که در طول سال 2022، به‌طور دقیق 473.2 هزار پناهنده از اوکراین برای اقامت در جمهوری چک روادید دریافت کردند که به آنها اجازه می‌دهد پناهندگی موقت در این جمهوری دریافت کنند و از مزایای خاصی برخوردار باشند و  اکثر این افراد زن و کودک هستند.

این آژانس خبری با استناد به اطلاعات وزارت امور داخلی جمهوری چک اعلام کرد که چندین هزار اوکراینی در ماه فوریه روادید دریافت کردند و تا پایان ماه مارس تعداد آنها به تقریباً 252 هزار نفر رسید. تعداد این افراد در ماه آوریل از 67 هزار و در ماه مه از حدود 42.6 هزار نفر فراتر رفت. در ماه دسامبر حدود 10 هزار پناهنده اوکراینی برای اولین بار ویزا دریافت کردند و تنها طی هفت روز گذشته، یک‌هزار و 293 پناهنده دیگر اوکراینی نیز روادید دریافت کردند.

در این گزارش اشاره شده است که بسیاری از اوکراینی‌هایی که وضعیت اقامت موقت در این کشور را دریافت کردند، اجازه کار در جمهوری چک را پیدا می‌کنند. دریافت روادید علاوه بر اشتغال، به آنها امکان دسترسی به سیستم مراقبت بهداشتی و آموزش را نیز می‌دهد.

نیروهای مسلح روسیه برنامه اوکراین برای انجام حملات تروریستی را خنثی کردند

سرگرد ایگور کوناشینکوف، سخنگوی رسمی وزارت دفاع روسیه، روز یکشنبه، اول ژانویه، اعلام کرد که در تاریخ 31 دسامبر، نیروهای مسلح روسیه نقشه‌های کی‌یف برای انجام حملات تروریستی را خنثی کردند.  وی توضیح داد که روز شنبه یک حمله دقیق با استفاده از تسلیحات استقرار هوایی دوربرد دارای دقت بالا به یکی از تأسیسات مجتمع صنایع نظامی اوکراین صورت گرفت که در آنها هواپیماهای بدون سرنشین تهاجمی ساخته می‌شد.

به‌گفته سخنگوی وزارت دفاع روسیه، اوکراین از این پهپادها برای انجام حملات تروریستی علیه روسیه استفاده کرده است. وی افزود: «در حمله صورت‌گرفته پارکینگ‌های ذخیره‌‌سازی و سکوهای پرتاب پهپادهای تهاجمی هدف قرار گرفتند و اهداف تعیین‌شده در این حمله به‌طور کامل نابود شدند.»

کوناشینکوف یادآور شد که علاوه بر این، طی شبانه‌روز گذشته، از جمله در شب سال نو، 15 فروند پهپاد تهاجمی ارتش اوکراینی توسط سامانه‌های پدافند هوایی روسیه از جمله در منطقه کریمه و منطقه بلگوراد منهدم شدند.

اردوغان از صادرات 16میلیون تن غلات اوکراین در چارچوب توافق غلات خبر داد

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه روز گذشته اعلام کرد که در سال 2022، بیش از 16 میلیون تن محصول کشاورزی از اوکراین به‌عنوان بخشی از توافقات غلات صادر شد.

وی در پیامی توییتری نوشت: به‌لطف ایجاد کریدوری که ما از طریق دریای سیاه باز کردیم، تاکنون بیش از 16 میلیون تن غلات و سایر محصولات کشاورزی از بنادر اوکراین خارج شده است.

رئیس‌جمهوری ترکیه یادآور شد که این محصولات به کشورهای مختلف جهان ارسال شده است و مقامات آنکارا با کمک سازمان ملل متحد تلاش کردند کشورهای فقیر در اولویت این برنامه قرار بگیرند.

نتانیاهو به‌ازای بررسی ارسال سلاح به کی‌یف، خواستار حمایت اوکراین از اسرائیل در سازمان ملل شد

به گزارش پورتال خبری اکسیوس (Axios) و به‌نقل از منابع خبری آگاه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز شنبه با ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین مذاکراتی تلفنی انجام داد و به‌طور مشخص با وی درباره حمایت از مواضع اسرائیل در زمان رأی‌گیری در مجمع عمومی سازمان ملل و آمادگی خود برای بررسی امکان انتقال تسلیحات به اوکراین صحبت کرده است.

طبق این اطلاعات، طرف اسرائیلی از کی‌یف خواست که به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل درباره اشغال سرزمین‌های متعلق به مردم فلسطین رأی ممتنع یا مخالف دهد، در عین حال، زلنسکی اشاره کرد که به‌ازای این رأی، مایل است از اسرائیل یک سیستم حفاظتی در برابر حملات پهپادی و موشکی دریافت کند.

به‌گفته منابع خبری آگاه، نتانیاهو در پاسخ به این خواسته "هیچ تعهدی را به‌عهده نگرفت، ولی وعده داد که آماده است در خصوص درخواست زلنسکی در آینده گفتگو کند."، در نتیجه، رهبران نتوانستند در این زمینه به توافق مشخصی دست یابند.

البته نماینده دائم اوکراین در زمان رأی‌گیری در سالن مجمع عمومی سازمان ملل حاضر نشد تا "فرصت لازم برای توافق اوکراین و اسرائیل" به‌دست آید، با این حال، گفته می‌شود که "طرف اسرائیلی از اینکه اوکراین به‌جای رأی مخالف یا ممتنع، تصمیم به عدم حضور در رأی‌گیری گرفت، مأیوس شده است."

در نهایت مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه ضداسرائیلی را تصویب کرد: 87 کشور به آن رأی موافق، 24 کشور مخالف و 53 کشور رأی ممتنع دادند.

پیش از این، در اواسط ماه دسامبر، مایکل برادسکی، سفیر رژیم صهیونیستی در اوکراین گفت که دولت اسرائیل از وخامت اوضاعی که اوکراین در آن قرار دارد آگاه است، اما به‌دلیل خطراتی که خود با آن مواجه است، آمادگی ارسال سلاح به این کشور را ندارد.
وی همچنین اشاره کرد که به‌خلاف آمریکا و کشورهای اروپایی، اسرائیل بخشی از ائتلاف ناتو نیست و در موقعیت آسیب‌پذیری قرار دارد.

در اواخر ماه نوامبر، یک هیئت اوکراینی برای مذاکره درباره دریافت کمک نظامی به تل‌آویو سفر کرد. میهمانان چندین دیدار با مقامات بلندپایه نظامی اسرائیلی داشتند.  این هیئت خواستار تصمیم اسرائیل برای ارسال تسلیحات به اوکراین شد. هیچ گزارشی در مورد نتیجه این مذاکرات منتشر نشد، برای اینکه تل‌آویو سعی کرد این مذاکرات را مخفی نگه دارد تا از ایجاد تنش در روابط خود با روسیه جلوگیری کند.

احسان قنبری نسب
منبع: تسنیم
ارسال نظرات